fredag 26 augusti 2011

Longering och livet!

Efter ett par dagars vila vad det idag dags igen för lite sysselsättning!

Först lite pyssel och fix, borsta och greja.
Det går mycket bättre nu måste jag säga, han står OFTAST stilla och låter mig vara ifred när jag grejar med honom.
Han blev lite skeptisk när jag kom med saxen för att fixa till manen lite!
(Ni behöver inte bli rädda, jag har inte klippt i manen! Bara mellanrummet mellan lugg och man, där träns och gimma ligger! Finns det nått namn för det egentligen!?)
I vilket fall, han blev skeptisk och lite trasslig när saxen kom fram men han lugnade sig snart med lite övertalning och stod snällt stilla, till och med när jag fick ta fram pallen att ställa mig på för att nå upp!!

Vi har lite att jobba på när det gäller ryggen!
När man kommer fram med något mot Gulliver, som idag, saxen och går direkt fram till honom, jag klappade honom lite på halsen och sen höjde jag saxen, då flyttar han sig bort från mig.
Likadant med sadel, sele, eller vad det nu kan vara. Han är inte helt trygg med att man lägger upp grejer på ryggen, när det väl ligger där sen går det bra! Han får lukta och greja med sakerna men det spelar ingen roll, de är läskiga i alla fall!
Men vi jobbar på det! OCKSÅ!


"Lyckliga hästar rullar sig." Det är vad jag har hört!
Tar det då som ett gott tecken, mina är alltid skitiga!!
Kolla in Gullets min!

Hösten har kommit känns det som!
Mina små beten är i vilket fall slut så nu börjar fodringen så smått!
Grabbarna fixar med höpåsen som jag hängt upp som lite sysselsättning när högarna är slut.

Visst ser väl Gulliver nöjd ut med longeringen!?
Nää kanske inte, han ser mer ut som en sur gubbe!

Som sagt, idag prövade vi på longering. Det var andra gången vi prövade på denna ädla konst. Tjena! Tur att ingen ser oss när vi håller på!!

Vi började i hagen först på en relativt plan yta. Det gick väl sådär bra!
Först gick jag med honom något varv, sen manade jag på honom lite med pisken, bara så han fortsatte framåt, sedan backade jag iväg och han gick ett par steg. Sedan stannade han och vände sig mot pisken för att stå och stirra på den! Peta lite på den och dra i snärten! Prövade igen, åt det hållet han nu vänt sig, han gick ett par steg sedan samma sak igen.
Manade jag då på honom igen och smackade, ja då blev han sur!! Som ättika!!!
Pep och ryckte iväg! Var väldigt glad jag tog handskar på mig kan jag säga!

Jag insåg snart att hagen inte var ett bra ställe, han ville bara iväg till Herrn!

Så vi knallade ut ur hagen och gick till den lilla lilla gräsplätt som är bakom ladugården vid garagen. Där började vi om från början. Nu gick det mycket bättre!! Men då började Herrn istället att gapa efter Gullet! Stor suck!!
Men Gulliver var duktig! Han svarade aldrig utan fortsatte med det vi höll på med.
Det gick som sagt riktigt bra efter ett tag, lite sura miner emellanåt men han skötte sig riktigt riktigt bra och försökte förstå vad jag menade och lyssnade bra. De sista varven la jag fram ett litet hinder, en gammal telestolpe som låg och skräpade! Gick fint det med, det var nog lite spännande när det hände något nytt!

Gulliver är inte hästen som nöjer sig med varv, efter varv, efter varv. Näpp det måste hända nya grejer ibland med!!
Detta måste vi göra om!

Ett litet tillägg:
Vi firade 6 månader tillsammans igår!


3 kommentarer:

  1. Det är underbart att läsa om er. Era motgångar och framsteg. Som ja sagt tycker ja att ni är som gjorda för varann. Ni ger och tar. ni är ett team som kämpar tillsammans men samtidigt inte är överens jämt men det ska inte gå som på räls jämt. utan ja tror att ni får en djupare kontakt när ni får kämpa. Ni är så fina ihop. Är imponerad av dig!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla Sara!!
    Det är kul att någon ser något i oss, när man ibland har väldigt svårt att se det själv! :)

    SvaraRadera
  3. Haha, min häst är också alltid skitig! Jag ser det som ett sundhetstecken ;)

    SV; Tack snälla!!! Jag är så oerhört glad och stolt! Ja det hoppas jag verkligen att vi gör framöver, hade varit skoj!

    SvaraRadera