måndag 18 juli 2011

Obstinat!

Igår gick allt toppen, idag... Not så toppen!!

Han ville inte gå framåt, han ville inte stå stilla, han ville inte flytta åt sidorna osv osv osv. Ja ni förstår grejen. Han ville inte helt enkelt!

Han går alltid dit näsan pekar, om han kollar på något intressant på andra sidan vägen, ja då går han dit. Helt enkelt.
Idag värre än något.

När han behöver göra behov så letar han sig utåt kanterna, idag lät jag honom gå ut på ett fält för att se vad han skulle göra, behövde han göra ifrån sig eller vad var problemet, vart kom oviljan ifrån?
Inga behov gjordes, och jag höll på att aldrig få honom ifrån fältet!!!

Jag blir vansinnigt frustrerad av att sitta på en häst som inte verkar fatta nått, förstår inte framåtdrivande hjälper eller rösten. Står som en staty och bara... Står!!! Vägrar röra sig ur fläcken!! Jag blir hård i handen, han lyssnar inte ett skvatt, allt blir rörigt och kaoset är ett faktum. HJÄLP!!!
Sådana gånger är jag glad att jag inte har spöet med mig eller att han inte har ett pessoa i truten!!


Fick honom av fältet tillslut och fick börja om från början. MYCKET beröm vid halt, MYCKET beröm vid skritt från halt, MYCKET beröm vid trav från skritt osv osv osv. Så små hjälper som möjligt. Lugna ner mig, berömma honom när han gör rätt, backa ett par steg.

I fortsättningen är det FÖRBJUDET för Gulliver att gå ner i diken eller ut i skogen för att göra behov. Han får lära sig att som andra hästar skita i kanten på vägen och inte i diken!!

Antingen hade han en dålig dag med mycket blinningar eller så har en period av tester börjat.
Tips?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar