onsdag 16 maj 2012

Munkorg?

Ja det är betestider på gång och diskussionen fortsätter. 
Betesreducerare eller inte?
Är det djurplågeri eller inte? 

Gulliver har munkorg på sig under betet.
Till och från ska jag väl säga!

Vissa anser att det är rent djurplågeri att sätta på hästen korg, det är bättre att hålla dem i vinterhagen eller en mindre hage med lite gräs eller inget gräs allt och fortsätta fodra med hö hela året.
Men det tycker inte jag. Mina hästar ska gå tillsammans och de trivs med att vara tillsammans.
Jag vill inte ha honom i en liten gräsfri hage, ensam. En olycklig Gullet är inget jag vill ha.
Herrn behöver betet och då anpassar jag Gulliver efter det.
Munkorg fungerar bra på honom och han accepterar det riktigt bra!

Ett par timmar om dagen får han gå utan, sen när hagen är hyffsat ned betad brukar korgen åka av. 
Men på nytt bete och i nya hagar är korgen på! 

Gullet har främst munkorgen för att jag helt enkelt anser att tjock häst inte är vare sig snyggt eller hälsosamt. 
Han är aldrig haft fång, då hade läget varit annat (med tanke på gräsfria hagar framför allt!)

Självklart ska man anpassa sig efter sin häst! Vad den trivs med och verkar tycka är ok i livet.
Om man väljer att ha munkorg måste även den vara ordentligt inpassad.
Hästen ska kunna tugga, gäspa, dricka vatten, ja öppna munnen normalt helt enkelt!

Sen menar många att man tar bort det sociala med munkorgen, typ att hästarna inte kan klia varandra osv.
Mina grabbar har ALDRIG kliat varandra! ALDRIG! Herrn accepterar inte sådant från Gulliver, har aldrig sett Herrn låta någon annan häst komma så nära heller visserligen.
Sen att jaga bort flugor och klia sig ser inte ut att var något problem för honom heller! 


Gullet med sin korg!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar