tisdag 10 maj 2011

Gå framåt!!!! (Skitlångt och lite flummigt!)

Börjar inlägget med förra veckans guldkorn!

I förra veckan höll Gullet och jag på att krocka med en man på moped ute i skogen (!?!?)!
Han stannade sin moped och vrålade glatt på rungande västgötska:
"Sikken granner häst du har!!!"
Åhh! MIN nordis! Tack Gud! (Eller vem man nu ska säga tack till! Maria kanske är bättre att tacka!!

Nu till dagens flumm!

Gåå nu ditt skrälle!!!!
Ja när inte Gulliver får sällskap av Herrn eller någon av de andra kompisarna när vi är ute på tur, tänker han inte gå särskilt långt! I alla fall inte den vägen jag har tänkt mig, inte utan strid i vilket fall.

Vi gav oss iväg från stallet, på vägen mot skogen låg det en sopsäck vid en soptunna, som inte låg där sist vi gick förbi! Herregud vilken kris!!!
Jag hoppade av, gick fram till påsen, Gulliver efter, ryckte och slet i påsen, prasslade och hade mig så han fattade att den inte tänkte äta oss.
Han sniffade lite på påsen och sedan började han äta gräs i diket!
Faran var över och vi fortsatte.

Nästa stopp blev vid en liten väg som går upp i skogen och leder tillbaka till stallet, den vägen SKULLE vi gå. Enligt Gullet!
Inte enligt mig! En viss dragkamp och en viljornas kamp utbröt.

Han blir sur, skakar på huvudet, försöker vända tillbaka, skuttar och lever allmänt rövare. Där sitter jag och upprepar mitt mantra:
"Tung i rumpan, tung i rumpan, tung i rumpan!"

Än så länge har jag vunnit kamperna och jag hoppas jag fortsätter göra det!
Håller tummarna för att dagen då Gullet inser att han är större och starkare än mig inte infinner sig!! Kommer han på att han KAN springa hem till stallet igen utan större problem, då har jag helt klart PROBLEM!!

Han är envis som synden, har mycket vilja och ibland stångar vi varandra blodiga!
Men han är mitt hjärtegull!

Det går riktigt bra i stallgången. EN sak vi lyckats hyffsligt med!
Resten går väl sådär!

Ett annat problem är sadlingen, eller selning. Problemet är det samma!
Han står INTE stilla! Jag tränar med allt möjligt!
Lägger på honom alla möjliga grejer, men han blir helt klart lite uppstressad utav det!
Ibland går det jättebra men oftast springer han omkring i gången, flyttar sig och vänder rundor!
Mer att jobba med! HÄRLIGT!!



Eftersom Herrn inte har skor har jag låtit bli att rida honom ett tag nu, så han hänger med som handhäst!
Mosade in bägge två i stallgången häromdagen! Sötisarna!! Stor och liten!


Har kanske hittat en farbror som kan hjälpa mig lite med inkörningen! Känns bra!
Han bor i närheten av oss och hans son och vi är grannar.
Gulliver och jag mötte honom idag på våran tur och jag fick beröm för min fina häst!
Hjärtat slår ett par extra slag utav stolthet!

Gulliver visade sig från sin något bättre sida, han stod stilla relativt länge, men började sedan skrapa med ena hoven.
Suck! Pinsam du är Fjunet tänkte jag!

"Åhh han vill framåt! DET är bra!!!" Sa farbrorn!
Haha! Tjena! Då skulle du sett honom för en kvart sedan när vi slogs om vägen! Då gick det fan inte framåt någonstans!! Tänkte jag i stillhet. Men jag nickade och log, tog tacksamt emot berömmet vi fick.

Fick lite tips från honom, som jag redan listat ut själv visserligen men det var skönt att höra i alla fall! Jag är inte ute och cyklar helt! Även om det känns så ibland!
Insåg att det inte är "fel" på Gulliver, han är bara nordsvensk!
Smart och envis!

1 kommentar:

  1. Härligt kämpa på ni kommer lyckas tillsammans!

    SvaraRadera