måndag 2 maj 2011

Alla sätt är bra!

Dagens träningspass i snabbversion:
Det började bra, trassligt, argt och sura miner på mitten, slutet gott!!

Idag tog jag in Gullet för att träna mera med släpan.
Det gick väl sådär. Han går gärna över den åt alla håll, fram och tillbaka.
MEN sen ber jag honom backa in emellan skacklarna så som han SKA göra i framtiden med vagn.
Gulliver tänker inte backa in där!! ICKE!!!
Han backar ett par steg, rakt bakåt, sedan backar han iväg åt ett annat håll, eller går framåt igen! Suck!
TÅLAMOD FILIPPA!! TÅLAMOD!!!

Fick ta en paus så vi prövade på att cykla, jag cyklar, Gullet springer för er som inte förstod det!
Det gick ganska bra! När han väl insåg att man faktiskt måste springa!!


Ett effektivt sätt att stoppa matte i hennes framfart med cyklen var att antingen hugga tag i pakethållaren eller ta tag i styret!!

Tillbaka från våran lilla cykelsväng fortsatte vi med släpan. Gick inte alls!
Gulliver var nafsig, bitig och allmänt bråkig!
Dagar det är så önskar man att man kunde ge sig!! Men envisheten tar över! Det SKA gå!!!
Balen i ute i hagen var slut och det var troligen därför han var lite stingslig!
En hungrig häst är en stressad häst.

I stallgången är han ju jätteduktig på att backa undan! RAKT bakåt! Varför fungerar det inte ute!?

Nää... Jädrar i mig!

In med Gulliver i stallgången, parkerade honom där och hämtade släpan!
Jo då! Vi tränade med släpan inne i gången! Gick hur bra som helst!!

Backa in mellan skacklarna, bra, klick, godis. Fram igen, bra klick, godis, back igen, fram igen.
Så höll vi på ett par gånger! Lätt som en plätt sa Gullet! Ge mig godis!
Lyfte upp skacklarna en i taget och petade dem i sidan på honom, lite skeptisk till att bli duttad på högersidan men han stod snällt kvar. Kunde lyfta upp på bägge sidor och han skötte sig super!
Släpan var inte otäck alls!
Alla sätt är bra! Tur att stallgången är relativt bred!!

Nästan alla blåmärken efter bitandet är borta! Eller VAR!
Fick ett nytt idag på cykelturen! Han var som sagt stingslig, nafsade och bet.
Jag hade morrat och varnat honom ett antal gånger då han bet tag i min jacka, sista gången fick han tag i skinnet på armen och då small det!!
Fatta att matte INTE gillar detta beteende!! Hungrig eller ej biter man inte matte!!
Någon jädrans ordning får det vara!

1 kommentar:

  1. Sofia Granlund02 maj, 2011 22:45

    Haha, du är för rolig Filippa! Vilka ideér, men som du säger, alla sätt är bra! Måste säga att Jag älskar ditt sätt att skriva! Fortsätt kämpa! Beundrar dej för det!

    SvaraRadera