måndag 22 augusti 2011

Nystart!

Idag var det dags!
Gullet har vilat en månad så nu sätter vi SAKTA igång igen!
Idag blev det lite borstning, en kort kort kort promenad och sedan flytta sig för tryck!
Han skötte sig bra, inte perfekt men bra!
Gulliver tyckte det var lite konstigt att gå ifrån hagen och gården, det var ju ett tag sedan.
Men han fick fundera på det hela lite och sedan gick det bra.
Vi gick en kort bit och sedan vände vi igen, när jag sa att det var dags att gå hem!
Inget naffsande, gräsätande eller andra dumheter tillåtna!!
Naffsandet stoppas med ett morrande och ett argt tillrättavisande finger. Fortsätter han (vilket han sällan gör numera!!) då får han tillbaka!

Han kan fortfarande var bufflig, kommer i hagen och står verkligen "in my fäjs"! Har kommit på hur han flyttar runt folk i hagen, däribland mig!
Han kommer fram, duttar till en, står nära nära, börjar smånaffsa och man kliver undan.
Men inte sedan jag såg mönstret! Kommer han så nu så flyttar jag bort honom! Han får backa ett par steg, ibland går han sin väg ibland står han kvar en bit bort och då går jag fram och klappar lite på honom, när jag klappat klart går jag iväg innan han gör det. Jag avslutar klappandet, jag lessnar och går ifrån honom.

Har matte sagt att man ska stå stilla så står man stilla! Thats it!
MYCKET beröm, klappar och uppmärksamhet när han gör rätt. Inget godis, inte från handen, inte just nu i alla fall. Godiset finns på marken eller i en hink.

På promenad är det jag som bestämmer vart och hur snabbt vi ska gå, han får fundera över det hela och komma med åsikter men än så länge bestämmer jag! Hej och hå plötsligt springer jag iväg, sen tvärstopp, vänder håll och så håller vi på, han ska inte tro att han vet vart vi ska! Ganska intressant det dära tycker Gullet!
Men man får passa sig så man inte springer in i matte för då blir hon arg! Riktigt arg om man har lite fart när man kommer!

Flyttningar för tyck är väldigt basic! Trycker jag honom på vänster sida bogen, ska han flytta sig BORT från mitt finger/spö. Enkelt eller hur?
Kan tyckas! Men inte helt lätt eller snarare självklart för Gulliver!

Kontentan av detta väldigt långa inlägg?!
Ja, jag talar väl mest om ATT vi satt igång igen, vi börjar inte där vi slutade!
Vi börjar lite från början, kolla vad som sitter sedan sist!
Det ska bli riktigt skoj att börja jobba med Gulliver igen! Han tänker och funderar mycket på det man ber honom om!
Semestern är slut, för både mig och Gulliver!


Nu behöver vi verkligen pepp, pepp, Pepp!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar