tisdag 30 augusti 2011

Sadeltest och ridbanan!

Idag var det tid igen! Tid för sysselsättning och motion för Gulliver detta blev i omgångar idag.
Jag kom hem från jobbet, tog med Rexen ut och vi skulle ut i skogen för att tömköra Herrn.
När vi nästan var klara började Gulliver bete sig lite konstigt ute i hagen, han rullade sig, sprang på sidan och verkade orolig. Kolik?
Han fick snällt följa med mig, Herrn och Rex på promenad!
Gick väl sådär bra, alla skötte sig bra, utom Gullet! Han klampade i förväg, han retades med Herrn och MIG!! Usch han var inte rolig!

Sen när vi kom hem fixade jag lite sedan bar det av till en utav grannarna!

Jag har som sagt lånat en sadel till Gullet som han ska pröva. Jag är inte bra på sadlar så jag och Gulliver knallade ner till grannen i eftermiddags så hon kunde hjälpa oss.
Hon tyckte absolut vi kunde rida i den så vi prövar ett tag får vi se hur länge den tänker passa!
Förhoppningsvis ändrar han form, just nu är han tjock lite här och där! Innan hon kom hem passade vi på att pröva på longeringen på deras ridbana!
Det gick ganska bra. Han är fortfarande lite svår att få ut på volten och det är svårt att byta varv på ett snyggt sätt! Men vad sjutton vi jobbar på det!!

Nu låter det som att vi har varit och motionerat hela dagen! Riktigt så är det inte!
Promenaden tog kanske 45 minuter, longeringen höll vi på med MAX 10 minuter och det var det. Pröva sadel är ingen motion precis!

Jag ser ett "problem" vi har. Numera sköter Gulliver sig väldigt bra när det kommer till rykt och fix hemma. Men som idag när vi gick ner till grannen och han fick gå in och ställa sig i deras stallgång (stallgången blev VÄLDIGT liten när Gullet gick in där!!), då börjar han med pillet. Han grejsar med väggen, han försöker nypas, han skrapar, han går över en, ja han blir SKITJOBBIG helt enkelt!
Men numera lyssnar han i alla fall lite lite bättre! Vi är på väg, vägen känns dock ganska lång de dagar man upptäcker flera "problem", och han är bråkig!
Har planer på att sätta på Gulliver skor i fram nu när vi ska sätta igång igen, han gillar inte gruset på vägarna och här är det mest grus, på vägar. Men han är ingen hovslagares dröm precis!
Jii hooo!! Mera att jobba på!! Härligt!

Jag älskar den hästen! Av hela mitt hjärta!
(Herrn med såklart!!!)

Kanske försöker han hävda sig? Kanske är det ren osäkerhet från hans sida?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar