måndag 10 december 2012

På G!

Nu har vi kommit igång igen!
Det är dags nu!

Gulliver fick vila i ett par dagar sedan satte vi fart med körningen, nu är det allvar!
Vi har tömkört i helgen och värmt upp oss lite, i veckan hoppas jag att min assistent ställer upp så vi kan börja med draglinor och förhoppningsvis även släpan. 


Själva tömkörningen är inga större problem, han lyssnar bra, inte slaviskt men bra! (Gullet är inte den slaviska typen!)
Tjurandet och pipandet han höll på med en period förut är så gott som försvunnet, ett litet pip fick jag häromdagen tillsammans med ett kortare skutt. 
Det var allt. 

Jag har svårigheter att hålla honom på vägen däremot!! 
Gulliver vill gå i kanten eller ännu hellre i skogen, det ställer ibland till med problem!

Just nu har han inga snösulor så det blir lätt klampar under fötterna på honom, så det är bra att han för tillfället håller sig i kanten där det inte är så halkigt, men sen när sulorna och alla brodd är på plats så blir det hårdträning på att hålla sig PÅ vägen. 

När han i framtiden har vagn eller släde bakom sig är det ju lite dumt om han knallar ut i diket och alltsammans kantrar! 

Vi behöver också träna på att möta fordon, detta gäller både i ridningen och körningen, våran traktor går bra, men andra traktorer är otäcka.
Kommer det en bil med släp kan det vara konstigt, är det en hästtransport bakom bilen är det ur äckligt om ni frågar gullet.
Stora maskiner är också farligt!
I helgen mötte vi en mindre traktor och en el-bil med ett barn släpandes efter (i pulka!) och dessa möten gick väldigt bra! 
Träning träning! 


Härligt, men otroligt svettigt i skogen!
Vi gick på en stig jag hoppades skulle vara trampad på, men icke. 


Vi gick i spåren från en grantjuv, eller kanske en markägare! 
Men grantjuv kändes lite mera spännande. 


En ihoptryckt Gullet! 
Jag tyckte vi kunde ta en fin bild framför den fina gärdesgården, 
vi var inte helt ense där. 

2 kommentarer:

  1. Åh, vad roligt att komma igång med tömkörning. Min lille hispige nordis har fått semester ett tag nu men skall starta upp träningen igen.

    Jag tycker att du skriver så fint och roligt om dina hästar, men har haft dåligt med tid att läsa och att blogga själv ett tag.

    Med mer träning så kommer han att gå rakt. De drar sig gärna åt något håll i början. Pröva att sätta upp lite koner eller något att styra runt så kommer han att lära sig bättre.

    När jag började med mina så var det svårast att inte hamna näsa mot näsa med dem på böjda spår. Med mer stöd på yttertömmen avhjälptes det.

    Lycka till! Hälsa gärna på min blogg om du vill:)

    SvaraRadera
  2. Hej och tack!!!
    Va roligt att du hittat hit och gillar bloggen!
    Självklart kollar jag in hos dig!

    SvaraRadera