fredag 3 juni 2011

Uppdatering på plats!

Nu var det ett tag sedan det uppdaterades på Gullets blogg!

Hur går det då?
Det går riktigt bra om jag får säga det själv!
Det tömkörs en del och Gullet får bära runt mig vissa dagar med, matte är lat utav naturen så det är inte alltid hon känner för att springa bakom!

I tömkörningen går det bra! Han lyssnar bra och gör som jag ber, oftast!
Ibland är det mer intressant med annat men de sista gångerna har det faktiskt gått riktigt bra, han är lyhörd och känslig för det jag säger och vill.
Roligast är det mitt ute i skogen tycker Gulliver, hit och dit bland träden!
Ibland möter vi farbrorn som erbjöd sig att hjälpa mig med inkörningen och han ger tips och råd! Jättebra!
Men ibland får jag känslan av skepsis från människor! Förstår inte detta alls!

Jag är 25, tjej och har aldrig kört in häst förut, jag är (relativt) liten och Gulliver är stor!
Varför så skeptisk!?!

"Det ska bli intressant att se er komma med vagn."
Tro fan det!

Ridningen då?
Det går jättebra!
Han lyssnar bra och vi tar små korta galopper emellanåt!
För att få till galoppen försöker jag lära honom röstkommandot först tillsammans med skänkeln, än så länge förstår han inte riktigt vad jag vill så jag har dressyrpisken med mig och duttar till honom på rumpan och då faller han in i galopp.
Men inte helt utan en liten protest såklart! Det är Gulliver vi snackar om här!!
Ett litet skuttande och bakut-skutt så är vi iväg i en rullande, gungande, mysig galopp!

Ungefär såhär går det till:
Vi kommer i trav.
Jag samlar ihop honom lite och säger bestämt:
"Galopp!"
Har vi då tagit ett par galopp språng en stund innan ökar han traven vid kommandot "Galopp!"
Får bromsa in honom lite och säga "Galopp!" igen, lägger på lite skänkel fortsätter han då trava så blir det en dutt med pisken.
Har jag tur blir det en fin galopp från början, har jag otur blir det ett par skutt och sedan galopp.

Jag blir så lycklig när han förstår och gör som jag vill så det blir lite pepptalk!
"Duuuktig kille!!! Va bra du kan gubben!! Jaa kom igen!" osv! Gärna med pipig och fånig röst från min sida, och det fungerar! Han galopperar på som han aldrig gjort annat!
När vi sen sprungit färdigt så blir det mera beröm och pepp!
Lutar mig fram och "lägger" mig på hans hals och pratar ungefär så som jag gjorde i galoppen och vad händer?

Jo Gulliver fattar pepptalk och antingen travar han iväg eller blir det en ny galopp!

Man ser sååå tydligt på Gulliver att han VET vad det är jag vill! Men Gulliver är Gulliver och det krävs lite övertalning ibland. (Protesterna är inte så stora utan det är nog så att det är ganska skoj att jobba!)
Men han är så duktig!


Samling vid smedjan!


Kärlek!!


Ute och tömkör! Fick göra ett litet pit-stop för att lämna av Rexen hemma.
Gulliver passar på att ta en fika!



Parhästar?



1 kommentar:

  1. Det är så underbart att läsa om dina och gullets framsteg. märks att du är kär i han:-)han har fått en bra matte. så söta är ni!

    SvaraRadera