måndag 15 oktober 2012

Testat!

Jag skrev ju för ett tag sedan att vi testar ett nytt bett! 
Kanske dags att skriva om det? 

Vi har lånat en stång utav en bekant och jag är positivt överraskad! 
I grund och botten vill jag rida med så lite som möjligt och jag "ogillar" skarpa bett. 

Även jag inser att vissa hästar kräver starkare bett, jag har suttit på hästar där jag hade hoppat av på direkten om den inte haft ett skarpare bett i munnen, man hade inte haft en chans på ett "vanligt" bett. 

Efter att ha prövat en del bett så har jag än så länge kommit fram till att Gullet gillar raka bett och de ska ligga stilla. 
Vi pratade om detta när vi var på Charlies där Eva kom på mig när jag stod och bläddrade bland betten och på hemvägen plockade vi med hennes stång. 


Såhär ser det ut! 

Måste erkänna att jag var lite osäker när jag först stoppade bettet i munnen på Gullet. 
Det är en kille med åsikter, hade han tyckt det varit kasst så hade han talat om det, TYDLIGT!! 

I och med att jag är "rädd" för de skarpare betten så vågar jag knappt ta i tyglarna, så jag måste verkligen tänka på min ridning!

Efter första turen var jag glatt överraskad! 
Gulliver kändes lugn och stadig i munnen, självklart sker inga under, så visst rasslade han med det lite. 
Men inte alls så som han gör med vissa bett då han bara tuggar och det känns som han vill spotta ut alltsammans och kasta det åt helsike. 

Tanken med stången är att han ska söka sig mera framåt neråt, och han har det sista gett mig små bilder av hur förbaskat bra det kan bli!!! 


Så ser det ut på! 

Jag tycker att man alltid ska tänka efter ett par gånger extra vilket bett man stoppar in i munnen på sin häst! 

Även om många har tips, åsikter, tankar och idéer ska man ALLTID göra det som passar sin egen häst och sig själv bäst, självklart kan man pröva på men jag tycker man ska läsa på lite först och inte bara säga "Ja tack amen!", även om det är erfarna människor som tipsar!

Frågor? Åsikter? 

7 kommentarer:

  1. så tycker jag oxå , jag är lite feg vad gäller bett!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är toppen när man kan låna från bekanta, annars blir det dyrt om man ska pröva på massa olika! =)

      Radera
  2. Jag försökte länge länge med Partout. Men fick oxå inse att ibland bara måste man rubba på sin egen åsikt. Dom faranden som kunde bli med ett mildare mett och ingen kontroll kunde ha skadat både mig, hästen och kanske även andra trafikanter. Man bör verkligen tänka efter och jag tror absolut på att variera bett lite. Skritta en runda kanske går att göra bettlöst, dressyr på banan kanske räcker med ett tränsbett och ute på vida äventyr i skogen kanske man får ta till lite starkare ;O) Så länge man är medveten om att var försiktig och prova de nya försiktigt så tror jag hästen bemöter en trevligare med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det! Man får anpassa sig efter situationen och pröva sig fram lite!

      Radera
  3. Men är han så stark att han behöver ett bett med en sån hävstång? Du kanske skulle testa att rida på bettet med två tyglar, eller är ringarna där du har tyglarna nu de enda att sätta i? (Ser inte riktigt på bilden) Kimblewick finns ju också med en liten tungfrihet men där har du flera sätt att sätta ringarna. (konstigt det blev =D) Raka tränsbett med tungfrihet finns bla på Emmishoppen. Jag hoppas du inte tar detta som negativ kritik utan som ett tips bland alla andra tips ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För Gullets del handlar det inte så mycket om att han blir stark utan att han ska nedåt och framåt med näsan lite och inte springa med näsan i vädret så och fundera på så mycket annat. Som sagt så hänger tyglarna löst väldigt stor del utav ridningen, mycket beröm när han slappnar av och hänger med bettet ner.
      Har fundering på Kimblewick men har inte fått tummen ur! =)

      Radera
  4. Fortsätt prova Filippa,det gör jag också,man säger ju att betten inte är skarpare än den hand som håller i det,Senor är ju lite lurig för han vänjer sig vid betten så det blir till att byta ganska ofta.

    SvaraRadera