tisdag 1 mars 2011

Personlighet!

Ja det är inte något Gullet lider brist på i alla fall!

Han plockar och grejsar med ALLT!
Är det inte mina kläder, är det skorna, får han inte komma in i stallet så öppnar han själv.
Helena som jag delar stallet med och jag är vana att ha stalldörren ut mot hagen när vi mockar. Det tyckte Gullet verkade konstigt, speciellt att man inte fick gå in!! Varför ha dörren öppen om man inte får komma in?!
Han klampade in genom stalldörren, att det stog en matte, en Helena och en skottkärra där spelade ingen större roll. Är dörren öppen går man in! PUNKT!!
Vi försökte putta, vifta, knö! Nej Gulliver stog kvar, öronen pekande rakt framåt hela tiden, när man höjer rösten lägger han dom bakåt i en milisekund för att sedan plocka fram dom igen och obekymrat så och glo på oss.
Han vet att han är stor och att vi inte kan rubba honom om han inte vill!
Till slut tog vi in honom, vände honom i Summers box och ledde ut honom igen.
Då såg han väldigt förnärmad ut kan jag säga!

Han är bufflig, nafsig, självsäker, envis, energisk! Ja det finns sååå mycket att säga om denna häst! Då har jag ändå bara haft honom ett par dagar!

Att människor har en "bubbla" omkring sig och att hästar ska respektera den och självklart tvärt om vet inte Gullet. Hela världen är hans bubbla!

Vi började vårat samarbete med en pysselstund i stallgågen där man ska stå STILLA eller i alla fall inte springa omkring överallt fast man inte sitter fast, sedan blev det en kort promenad.
Stannar matte, stannar Gullet, går matte går Gullet, backar matte, backar Gullet! Utrustad med repgrimma och dressyrspö gick det riktigt bra!
Med den vanliga grimman på lyssnar han inte alls utan bara klampar på, spöet hade jag med för att kunna markera att jag menar allvar och det är NU! Bättre jag "bankar" till honom med spöet på bogen än att använda händerna, låter väldigt hårt men Gulliver är tung och stor!
Han måste lära sig vart min gräns och hans gräns går. Matte är inte dörrmatta!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar