onsdag 13 april 2011

Besiktning och spruta!

Idag har alla hästarna, utom Conny vaccinerats.

Jag gjorde en chansning och köpte Gullet obesiktigad! Korkat?


Ja mycket! Men ibland tänker man inte med hjärnan utan hjärtat!

Idag tog vi tag i det i samband med sprutorna. Jag var lite skeptiskt till hur Gullefjun skulle klara detta! Han är ju lite... hmmm... trasslig!


Sen undrade jag hur han skulle pröva böjprovet, dels ska veterinären hålla i vardera ben en liten stund för att sedan släppa och då ska man trava iväg! SNABBT!! Det där med snabbt var jag lite skeptiskt till! Gullivet travar, men han kommer inte iväg snabbt!



Men döm av min förvåning! Visst var han grejsig i stallgången medan veterinären kollade fötter och sådär men det gick riktigt bra i alla fall. Sedan var det dags för böjprovet! Ut på grusvägen, veterinären lyfte upp ett ben, höll en stund, släppte ner och jag sprang iväg MED Gulliver efter mig!! Yeyy!!!


Något frågande var han men han gjorde det! Sen samma sak igen med de andra benen, efter första benet verkade han tycka det var riktigt roligt! Böja, springa, vända, springa!


Fick ännu en gång försäkrat hur jäkla lättlärd denna häst är! När veterinären andra eller tredje gången ropade "Ni kan vända!" Saktade Gullet av och var redo att vända! Jag tänkte inte på det direkt, jag hade ju fullt upp att springa! Men veterinären la märke till det!

"Han är lättlärd va?"

Ja vadå tänkte jag...

"När jag ropar att ni kan vända gör han sig redo!"


Hehe! Gullefjun i ett nötskal! Vet inte hur många gånger veterinären sa att han var söt! (Hon tyckte han var stor med! Då myser jag! MIN stora bruna kille!) Han vet hur man ska göra! Summa sumarum! Gullet har klarat besiktingen!


Med några små anmärkningar, som överben på ena frambenet, något överviktig, han håller på att skifta tänder och att framfötterna behöver verkas.


Men inga anmärkningar att vara orolig för.

Överbenet är troligen en gammal skada, han var oöm och inte varm, hullet får vi jobba på lite! Tänderna byts ut sakta men säkert och hovis försöker jag få tag på så vi får båda killarnas fötter fixade! I protokollet står det på uppförande/hanterbarhet: U.a (utan anmärkning), något bitig.


Ja vad säger man? Han snodde en penna ur veterinärens bakficka medan hon kollade hans ena framben, någon som är förvånad? Men vi jobbar på det med, får se om det blir bättre när tänderna byts ut.


Om en månad ska han ha nästa spruta! Får vi se hur det går då! Idag skötte han sig över föväntan! Fjunet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar