lördag 30 april 2011

Inkörning

Nu sätter vi fart med inkörningen!
Eftersom Herrns sele passade även Gullet kan vi sätta igång på riktigt med körningen nu! Härligt!!

Som jag skrev sist har jag "byggt" en otroligt vacker släpa som Gullet ska dra för att förbereda sig för vagn i framtiden.
Snar framtid!

Igår fick jag med mig Petter till stallet så vi skulle träna Gulliver.
Det gick väl sådär! Petter tyckte det gick bra men jag är halv nöjd faktiskt.
Jag hade tänkt vi skulle komma så långt som att tömköra med släpan bakom Gulliver.
Det tänkte inte Gulliver själv.
Han var väldigt skeptisk till skaklarna som petade honom i sidan, speciellt på höger sida. Då tog han ett skutt framåt!

Vi gick fram och tillbaka över släpan, backade in mellan skaklarna, ut igen, fram och tillbaka. Något tjatigt men uppenbarligen nödvändigt! Tog upp den ena skakeln och duttade honom i sidan, ner med den på backen igen och upp med den andra. Ja så höll vi på tills han tyckte det var ok!


Långmule!


När han tyckte det var ok att bli duttad i sidan så avslutade vi det hela med att jag tömkörde Gulliver med selen på och Petter drog släpan, tanken var att Gulliver ska acceptera ljudet från släpan, inse att det inte är farligt!


Intressant när Petter släpade!



Min idé med detta från början var som sagt att Gulliver skulle dra släpan, jag tömköra och Petter hålla i släpan lite, styra ljudet från den liksom!
Men det blev tvärt om!
Petter drog släpan, Gulliver tömkördes och Gulliver lyfte även släpan åt Petter!
Så som det var tänkt att Petter skulle göra!



Bonusbild på Gullet och Summer.



Väldigt roligt att ha en häst som VILL komma in!
Trots att vi varit ute och grejsat så vill han komma in igen!



Nu får han vila idag och kanske i morgon också för att få smälta detta lite, sedan fortsätter vi.
Fast då får det bli utan selen, bara backa in mellan skaklarna och bli "duttad"!



Får ju inte glömma att påpeka att Gullefjun fyllde 5 år i går!!!

3 kommentarer: