onsdag 20 april 2011

Jobba jobba jobba!

Ja det är vad Gulliver behöver! Jobba!!
Ha en uppgift!

Sedan våran promenad har han "vilat", vi har bara varit på korta korta promenader och jag har haft honom inne i stallgången och pysslat lite.
Jag jobbade i helgen och han hade vilat i två dagar, helt och hållet!
INGEN bra idé!!

Han var helt hemsk ute i hagen igår! Högg, följde efter mig och försökte bitas! Ja han var hemsk helt enkelt!!
Ser det som ett tydligt tecken på att han blir uttråkad av att inte få göra något! För på det viset har han aldrig hållt på förut!

Samtidigt kan han bli lite tjafsig när vi är ute!
Igår tömkörde vi en sväng i skogen med Helena och Skalman som sällskap.
Det gick super, Gulliver var väldigt framåt och verkade tycka det var skoj, sen kom vi ut i skogen, knallade runt där lite, jag ber honom svänga åt höger, det tänker han inte alls han vill gå åt vänster!
Icke säger jag gå åt höger!!
Ibland ger han sig och svänger dit jag vill, ibland tar han sats, tar ett par galoppsprång, gör ett litet skrik och blir allmänt tjurig!
Tänker absolut inte gå den vägen jag valt! Såå envis! Såå fårskallig!! Såå Gulliver!

Detta ska vi snabbt försöka plocka bort, man kutar inte iväg eller vänder!! Man kommer ingenstans med att bråka! Inte med denna matten!

Men det är inte så spännande när... Ja vad kan han väga tro? 700-800 kilo kanske?
700 kilo Gulliver bestämmer sig för att gå åt ett annat håll, eller tar ett par språng åt motsatt håll än man tänkt sig!!

Än så länge har han stannat när jag tar tag i honom! Hoppas bara på att han inte kommer på att han väger ungefär 10 gånger mer än jag! Han kan släpa med mig hem igen om han vill! Vända och gå hem och jag har inte sådär jättemycket att sätta emot!

Som ni förstår är det hjälm och handskar på i hanteringen av Gullet!

Mycket häst, mycket attityd!

Jag har egentligen aldrig sett mig själv som envis eller tjurskallig, jo kanske tjurskallig men inte envis! Tänker han gå åt hemåt, ja då bestämmer jag att vi går åt det andra hållet!
Tänker han svänga ner till stallet innan jag sagt att det är så vi ska göra ja då får vi baske mig gå fram och tillbaka på vägen ett par gånger! Så JAG bestämmer när vi går till stallet och vilken väg vi går dit!! Där med basta!

Gulliver plockar fram det bästa i mig! I alla fall vad det gäller envishet!!
Jag ger mig inte! Jag blir inte rädd utan förbaskad!
Han har på något sätt lyckats skrämma Helena, min stallbo!
Seger för Gullet!
Petter tycker väl inte heller han är jättemysig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar