fredag 22 april 2011

Matte matte matte!

STOR risk för flummighet!!

Ibland blir jag trött på mig själv....
Jag blir så insnöad på ett spår, sen tänker jag bara så... Kan ju klart fundera på om det verkligen är rätt... Men fortsätter... Det SKA ju gå!!
Läser, hör och pratar med folk som säger en sak, tänker att det verkar vettigt!

"Han är dominant, tala om vem som bestämmer, han ska backa när du backar, dittan duttan!"
Men om inte det sättet fungerar på min häst då?
Ska jag verkligen envist fortsätta!? NEJ!!! Sluta Filippa!

Ju mer jag läser, reflekterar, funderar över mina egna erfarenheter och tar vara på andras, inser jag att en nordsvensk inte riktigt fungerar som en "vanlig häst", kan man säga så?

De är avlade för att tänka själva, lösa problem! De är mer toleranta att gå "ovanpå" varandra än andra hästar men kan istället vara känsligare mot skvättande och vifftande.
Detta gäller såklart inte alla nordisar! Så är det ju, man ska inte dra alla över en kam.

Jag kommer göra så många fel med denna stackars häst! Jag kan ju bara hoppas på att han är förlåtande i sin natur! Det verkar så än och då!

Det jag försöker komma fram till är att Gulliver självklart ska veta gränser, man springer inte på matte eller biter henne i benet! Han ska flytta sig när jag ber honom om det, BER!!! Inte tvingar honom till det!

Många pratar om att hästen ska se dig som sin ledare, helt ärligt kan jag tycka det blir lite to much...
Gulliver ska respektera mig och lita på mig! Men se mig som sin ledare? Njae...
Vi umgås i runda slängar 2 timmar om dagen Gullet och jag, ibland mer, ibland mindre.
Han umgås resten av dygnets timmar med de andra hästarna!
Följer dem, leker, rullar sig med dem, äter osv osv.
Känns sådär motiverat att försöka gå in och vara hans ledare!

Ömsesidig respekt, dit ska vi!
Vi är på väg!

Sorry för flummigheter!!
Undrar vad mina kära läsare tänker!
"Stackars häst! Han får det inte lätt! Hon verkar ju helt väck!"




Försökte fota hans LÅNGA fina svans!
Han undrar vad fan jag håller på med! =)

4 kommentarer:

  1. tycker vverkligen inte det är nått flumm. det du skriver är bra saker. Tycker du är grym!!!

    SvaraRadera
  2. Du skriver ju bara som det är! Inget konstigt alls:-)
    De är stor skillnad på kallblod, många pendlar otroligt snabbt mellan att vara rätt så dominanta till att vara jätteosäkra så när han inte backar så behöver det inte vara för att han inte vill utan för att han inte kan!
    Och vad gäller ledarskap så inom det jag håller på med så strävar man efter ett delat ledarskap på 50-50 det bygger alltså inte på total dominans utan man vill ha ett lika partneskap som ibland är 40-60 el 60-40 mm och man vill att relationen bygger på bla tillit, respekt från båda håll och det är inte nåt man kan kräva utan nåt man gör sig förtjänt av! Man ska helt enkelt ha roligt ihop och känna sig trygga med varandra:-)

    SvaraRadera
  3. Sofia Granlund24 april, 2011 21:57

    Nej Filippa! Det var ju skitbra skrivet! DEt fick mig att tänka till!

    SvaraRadera