tisdag 15 januari 2013

Svordomar ligger i luften!

Ja...
Var f*n ska man börja?

En viss känsla utav uppgivenhet har infunnit sig. Jag vet inte om jag orkar en vända till...
Det är mycket som inte fungerar just nu, så mycket kan jag säga.

Vad grabbarna har för uppgörelse sinsemellan vet jag inte.
Undrar om de själva vet?
Förut har Shaquille varit den som bestämt, utan tvekan.
Nu flyttar han sig utan större tvekan för Gulliver och hans framfart.
Häromdagen stoppade Gulliver Shaquille när han var på väg till nätet, Gulliver skulle gå först så han vallade iväg Shaquille. Sen fick Shaquille komma dit och äta.
Gulliver går mestadels med öronen bakåt och ser sur ut, framför allt vid "matsituationen".

Än så länge verkar inte Gulliver vara orättvis eller nämnvärt aggressiv, han visar vad han vill och tycker, Herrn finner sig.
Men det gör ont i hjärtat och jag är orolig för att Gullivers ny funna självsäkerhet stiger honom åt huvudet och beteendet eskalerar.
Då kommer jag få dela på dem.
Jag offrar inte Herrns hälsa och välbefinnande!

Samtidigt så KAN Shaquille fortfarande flytta undan Gulliver, det händer titt som tätt, än så länge.

Gulliver och jag då?
Ja vi är tillbaka på ruta ett, det naffsas, det bits, han går iväg när jag kommer för att hämta honom, han tänker inte följa med mig ut ur hagen, han piper, tänker dra iväg, backar iväg, tjurar, funderar på att resa sig.

De enklaste övningarna från marken fungerar inte.
Han springer som en blå när Herrn försvinner ut ur hagen.
Det kommer tappra försök för att hindra mig och Shaquille att försvinna ur hagen.

Vad hände!?!
Han som började bli riktigt trevlig att umgås med!
Nu börjar jag dra mig för att ens tänka tanken på att ge mig ut....

Snart "firar" vi 2 år tillsammans och vi är tillbaka på ruta ett.
Ska jag på allvar orka flera år  med samma kamp!?!?

Det mest enkla fungerar inte och jag känner mig bara illa till mods....

Behöver jag tala om att:
"JAG SKITER FANIMIG I HÄSTJ*VELN NU!"
inte är långt borta...




8 kommentarer:

  1. Så länge inte G är överdrivet elak mot Shaquille eller det är alltför stor skaderisk för ngn av hästarna så är det kanske inte så mkt du kan göra och han borde ju inte bli värre mot S heller så länge inte S "svarar upp". Förstår att det är jobbigt dock om S är så känslig... Känns inte helt oväntat att han testar dig också nu när han blivit kungen i hagen. Krånglar han och piper och försöker resa sig när du tar ut honom från hagen eller är det när du rider? Han kanske behöver större utmaningar och jobba mer? En del tuffa hästar lägger ju överskottsenergin fel... Tjejen som hjälpte dig i somras och som du gick NH-kurs för, kan inte hon komma och ge dig tips? Du har ju lyckas reda ut hans storhetsvansinne förut så du fixar detta! =)

    SvaraRadera
  2. Känns riktigt tråkigt! Lite som att börja om från början...
    Han piper och reser sig vid promenaden från hage till stall. Det är främst den biten som är trasslig!
    I själva ridningen sköter han sig faktiskt relativt bra.
    Så länge det håller sig på denna nivån grabbarna emellan är det helt ok! Svår avvägning om det är vila eller mera jobb som behövs!
    Tack för tips och tankar!

    SvaraRadera
  3. Usch vad jobbigt!
    Jag tror nog maktkampen i hagen löser sig själv. Här hade mina två något liknande för något år sedan och nu får Marko (den yngste) bestämma över sin mat själv och även om jag trott att han tagit över "makten" så är det så att Vilda har sista ordet när det väl gäller;)

    Jobbigt med er maktkamp dock. Jag hade samma problem med Vilda från hon var 1,5 till tre år med bättre och sämre perioder. Hon reste sig inte men nafsade och anföll i hagen med bett och sparkar och trängdes på promenad etc. Godisförbud och att backa henne hjälpte oss, men hon var ju ung också. Jag "drillade" henne från marken med förflyttningar, främst bakåt. Ju mer påstridig desto längre fick hon backa. Hon är en tuff individ och det handlade inte om att knäcka henne utan att få henne att respektera mitt utrymme. Sedan fram, halt etc. och så fort hon gjorde något utfall eller försökte tränga sig förbi( helst innan) fick hon backa och eftergift samt massa beröm (men inget godis då hon är otroligt matglad och blir ännu värre då). Så gjorde vi i alla fall. Det finns säkert många sätt. Men ibland behöver man vila från varandra ett tag för att få nya krafter och ladda tålamodet. Det kan vara bra för relationen med att umgås kravlöst. Att bara mysa i hagen. Min nordis har vilat länge nu för jag känt att jag tappat orken och lusten ett tag, men så infinner den sig igen och då har man bättre tålamod. Han kan däremot både resa sig och springa till Kina;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt jobbigt tidvis och man är ganska nära att skita i alltsammans!
      MEN är man född envis så är man! =)
      INGET godis till Gulliver, det är otänkbart, han äter upp mig, bokstavligen!
      Jag håller på mina regler och hoppas det lugnar ner sig lite snart...

      Radera
  4. Det blir ju ofta tuffa perioder när man haft en längre bra period...när hästen ska testa om allt igen liksom. Läckers sådana har inte varat allt för länge men man blir nedslagen när de kommer. I Läckers fall har jag lärt mig att jag behöver ge honom mer ansvar och vara mer passivt dominant och få honom att tro att han kommer på saker själv när vi har "allt går åt helvete perioder". Håll ut, efter regn kommer solsken.

    SvaraRadera
  5. Nej jag hoppas det går över snabbt!!! =)
    Tack!

    SvaraRadera
  6. <3 Styrkekram!!!! jag ska inte tala om du många år till de kommer att ta, men du kommer säkerligen få gråa hår innan =P (förlåt) Tänk på att de för varje gång "brukar" gå snabbare att hitta tillbaka till den rutan ni stod på och kanske t.o.m. peta in tårna lite på nästa ruta.

    De förvånar mig inte alls om de är så att han fått lite blodad tand nu när han petat undan herrn, och måste se om han han fortsätta så. Sätt mot hårt och ge inte en gnutta på dig så ger han sig nog snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja jag har redan insett att dom gråa håren kommer bli många!!! =)

      Radera