torsdag 30 augusti 2012

In igen och panikångest!

Precis kommit in efter att ha motionerat Herrn, Rex och Sigge, samt lasttränat Gullet!


De tre motionerade!
(Ursäkta suddigt bild!)

Sen var det dags för lastträning av Gulliver igen. 
Det gick väldigt bra idag också! 



Redo? Här kommer jag! 

Det var inga problem att träna idag heller!
Han vill helst inte gå hela vägen utan stannar med bakbenen ute på lemmen, men med en liten dutt med pisken så knallar han in hela vägen.
I denna träningen har han faktiskt fått lite godsaker, inne i transporten, bara massor med beröm utanför.

Det lättaste har varit att ta på honom longerlinan, dra den genom transporten ut genom dörren i fram och sedan stå snett bakom honom och peta fram honom med pisken och visa vägen med linan.
Längre fram hoppas jag det räcker att peka lite! Optimist som jag är.





Står stilla MED mellanvägg.


Sötnöt!

Tog det ett par steg längre idag genom att använda mellanväggen och känna på bakbommen.
Han blev lite tveksam till att kliva in när mellanväggen var ordentligt på plats men var inte särskilt svår att övertala. Men han försökte gå in på den andra sidan ett par gånger, den högra sidan där jag satt för bommen för att hålla fast mellanväggen.

"Nähäpp matte! Det är en grej ivägen så jag kan inte gå in! Trist!"

Men som sagt, snart gick han självsäkert in trots mellanvägg.
Efter ett par pauser och övningar utanför transporten så fick han gå in igen och så kom bommen för att banka och leva rövare!
Det duttade honom på benen och rumpan, lite konstigt var det allt, men inte alls farligt, utan han stod snällt kvar och väntade på sitt äpple.



Får känna på bommen. 


Bommen uppe och Gulliver är lugn och fin!! 

Sist prövade jag att sätta fast bommen och härja lite på baklemmen. Han backade mot bommen ett par gånger men hetsade inte upp sig över att det tog stopp utan vände sig om och tittade nyfiket på vad jag höll på med. 
Han är ju för söt den hästen!!! 

Igår fick även Herrn lastas, jag hade trott det skulle gå plätt lätt, han har ju varit lastad 1000-tals gånger. 
Han vägrade!! Nästan att han la sig ner utanför transporten för att slippa kliva på! 
Men efter viss övertalning klev han på, men han var väldigt nervös, skakade och nervösbajsade.
Transporten var väldigt laddad för honom! 

Jag har aldrig sett en häst med panikångest men det var ren ångest i hans ögon stackaren! 
Han ville verkligen inte kliva på, han ville inte åka någonstans. 
Gulliver kände hans oro och kom springandes och gnäggade efter honom! 

Jag har lovat honom att han aldrig ska behöva flytta mera och det håller jag!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar