onsdag 28 september 2011

Dagar som gått!

Dags för en uppdatering!

De senaste dagarna har det varit ridning i mörker och klickerträning.
Men vi har också utfört lite "riktigt" arbete!

Ja häromdagen gav vi oss ut för en tur i skogen, vi gav oss ut för sent och utan reflexer.
Sååå länge skulle vi ju inte vara ute, dessutom var det ju fint väder så det skulle nog hålla sig ljust en stund till.
Ja eller hur?!
Lagom att vi hade kommit en bit hemifrån började det regna och regna och regna. Därmed blev det mörkt. Mörkt, mörkare, mörkast.
Till sist såg jag inte sådär väldigt mycket.
Men vi hittade hem igen och vi är nu en upplevelse rikare!
Reflexer till nästa gång, ja tack!!

Igår blev det klickerträning innan mörkret föll över oss. Det gick riktigt bra.
Han plockar upp pisken och handsken.
Handsken går långsamt att lära sig, den är visst svårare att plocka upp eller något!
Men igår lyckades han ett par gånger i alla fall!

Ikväll prövade vi på lite "riktigt" arbete!
Petter har fällt ett par plommonträd här hemma och de ska släpas in i hagen till våran rishög för att sedan eldas upp vid tillfälle.
Ja redan där börjar en idé gro i min skalle.
Om vi skulle ta och...? Hmm...

Vi har egentligen ingen sele till att göra sådana saker men de små plommonträden är inte tyngre än att jag kan släpa dem så bröstselen fick duga.
På med sele och draglinor, sedan fäste vi den gamla svängeln till rockarden i draglinorna och en tamp i svängeln. Så var vi redo!
Tömkörde lite med svängel och draglinor på gräsmattan och sedan på gruset. Gick kanon.
Inga reaktioner från Gulliver från vare sig draglinorna som rörde sig runt fötterna eller svängeln som skramlade.
Vi började med en liten gren och jag band fast den i tampen och sedan drog Gullet ut den i hagen.
Kanon!!
Det gick toppen!

Vi höll på så ett par gånger och till sist tog jag en lite större gren och sedan skulle vi vara klara för kvällen, det blir ju mörkt så sabla snabbt nu!
Ja va händer?!
Klart det trasslar till sig!!

Va var nära att få med oss grindstoplarna till hagen så jag stannade Gullet och drog i grenen så den kom på rätt köl igen, kurvan blev lite väl snäv!
Ja då lessnade Gulliver på att så stilla, vände sig om för att kolla mig och trasslade klart in sig i draglinorna.
Ett kort tumult utbröt!!
Men jag lyckades få rätt på det hela, släppa Gullet från trasslet och det var lungt igen.

Vi gjorde jobbet klart!
Tömkörde fram till högen (jag drog grenen!) och sedan var vi klara.
No hard feelings!

Får bli mera tömkörning så vi kommer över den lilla incidenten idag!

Näpp det är inte jag och Gullet!
(Bilden är lånad från Sällskapet Nordiskt kallblod)

Nej jag är inte HELT knäpp! Jag är sån här, jag måste pröva saker och ting, jag hade aldrig hittat på sånna här saker utan att veta att Gulliver klarade av det!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar