torsdag 15 september 2011

Slappna av!

Idag var det ridning på schemat.
Första biten var Gulliver som vanligt tvungen att fråga om jag var helt säker på att jag verkligen ville svänga åt höger. Han vill helst gå åt vänster nämligen! Vet inte varför men det är väl roligare där på något vis.

Men jag var säker så sen gick det bra, vi gick på en liten stig inne i skogen, för Gulliver är det inte självskrivet att man går på stigen, man kan lika gärna gå brevid, eller åt ett annat håll!
Han är hopplös med det!
Man får vara med och parera hela tiden annars vänder han iväg åt ett annat håll än det jag tänkt!

Det gick bra idag! Han lyssnade bra och vi prövade på lite trav idag, det gick fint det också.
(Vi har ju annars bara skrittat i ridningen sedan vi satte igång igen!)
På en mjuk, grön och väldigt inspirerande skogstig prövade jag en galoppskänkel. På vinst och förlust! Mest för att jag inte kunde hejda mig!

Jajjamänsan! Hej och hå vad vi galopperade!!
Gick så bra!
MEN jag måste lära mig att slappna av på Gulliver, och med att han glider iväg åt alla möjliga håll, stannar och kan börja småtrassla så känner jag hur jag spänner mig!!
Måste sluta genast!

Pratade med grannens hästar på vägen hem!


Äpplen!

Efter våran tur tänkte jag Gulliver skulle få lite belöning!
Så jag skulle plocka med ett par äpplen till grabbarna att dela på.
Gullet tyckte först det var hemskt onödigt!!
Ska man behöva gå på promenad efter ridtur?!
Men han förstod snart vart vi skulle gå och vad som fanns där, och sedan höll jag på att aldrig komma därifrån!!

Idag förstod jag att vi faktiskt kommit någonstans i våran träning.
Ikväll var min lilla syster här och vi var ute i hagen för att lägga på Herrn täcket inför natten.
Självklart var Gullet där och skulle tugga och äta på hennes jacka, ja så som Gulliver gör!

Så jag visade hur hon skulle göra.
"Flytta dig inte när han kommer och håller på utan stå kvar och backa honom istället.
Annars blir han bara värre och värre!"

Räckte att jag backade honom en gång, sen fick lilla syster göra det en gång själv och sedan stod han där, två meter bort och tittade på oss.
Då fick han MYCKET beröm!!
Duktiga killen!!

Det mesta går ganska mycket bättre egentligen, han står stilla när jag borstar och fixar. Jag ställer honom på gårdsplanen och där står han.
Just vid sadling/selning blir det lite tramsigt men vi löser det och tränar, tränar, tränar!

Har vänner som just nu går igenom mycket jobbigt med sina hästar....
Det får mig att ta till vara på stunderna med grabbarna!
Bra som dåliga! Dom är här och jag älskar dem!!!


Tycker ni är lite dåliga på att trycka "Gilla"-knappen!!
Eller "ogilla" om ni tycker det såklart!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar