tisdag 8 november 2011

Det blir inte....

alltid som man tänkt!

Jag ska nu försöka skriva ett inlägg som troligen får mig att låta som jag är en helidiot som inte har en aning om vad jag håller på med...
Det blir inte lätt!

Var på förmiddagen ute och körde en sväng med Herrn, blev inspirerad till att göra det samma med Gulliver!
Var längesedan vi gjorde det.

Det gick bra, först!
Selen var inga problem, vi knallade fram till rockarden allt var lungt och fint.
Vi har tidvis i körningen haft problem med att backa in mellan skacklarna och att stå stilla tills allt är fastspänt. Så även idag.
Gullet knallade iväg innan jag fått fast vagnen ordentligt och tur var väl det! Han började trassla omkring och ja det blev heldumt alltsammans!


Gulliver trasslade in bland buskar och träd, tänkte inte alls stanna när jag bad honom, utan det blev bara väldigt trassligt!
Han drog iväg med vagn och alltihopa över gräsmattan, sparkade irriterat mot rockarden.
Där stannade mitt hjärta! Att ha en Gulliver, med rockard bakom, galopperande iväg över gräsmattan i full färd mot uthusen är inte skoj! Så mycket kan hända!
Såg skadad häst, demolerad rockard och sele, ja fy sjutton!

Gullet sprang iväg, jag gensköt honom och sprang runt ladan, när jag kom runt hörnet på ladan, ja då stod han där på våran infart och tittade på mig.
"Jasså kommer du den vägen? Hej!"

Verkade inte överdrivet skärrad eller rädd på något vis!
Rockarden hade han däremot gjort sig av med, den stod bakom hönshuset, helt oskadd!
Tur jag inte hann få fast den ordentligt i alla fall, då hade den aldrig lossnat och varken Gulliver eller rockard hade varit oskadda!


"Gullivert" den oslagbara!

Som sagt alla klarade sig utan skador!
Vad gör vi nu? Tänkte över mina möjligheter, ja men va fasen på´t igen!
Upp i sadeln direkt så vi inte gör någon stor grej utav det hela.
Drog fram rockarden, började tömköra honom över skacklarna, backa in mellan dem, duttade honom i sidorna, på rumpan osv osv.
Inga större problem med detta, förutom backandet, men det går jättebra att dra fram rockarden till honom!
Vi gav oss där, inga krusiduller, inget slagsmål, han började lyssna och skötte sig kanon hela tiden. Skeptisk till rockarden först men snart gick det jättebra.

Vi körde dock inte idag, det fick vara bra med träningen att stå stilla, få skacklar bankandes här och där och stå stilla samtidigt.
Klicker och godis så är saken biff!


Killen kollar in svängeln! Den fungerade!

1 kommentar:

  1. Fy, jag förstår dig av egna erfarenheter.
    Tur allt gick bra. Ge killarna en klapp från mig =)

    SvaraRadera