tisdag 29 november 2011

Ibland kan det lätta...

vara svårt nog!!

Det kan tyckas att den mest basala hanteringen ska vara lätt, pröva med Gullet så kan ni komma tillbaka sen!!!

Bestämde mig för att ta med Gulliver på en promenad idag vi hade Rex med oss som sällskap!
Vi knallade stilla iväg och jag kom snart på varför jag sällan promenerar med Gullet!

Han går inte promenera med!!
Han ska bråka, retas och tetas hela tiden!
Troligen tycker han det är dötrist och långtråkigt, MEN det är ingen ursäkt!

Var det inte mig han försökte äta på, skulle han jaga Rex, fick han inte det blev han sur och skulle äta gräs istället. Hela tiden något!!
Varför gå brevid lugnt och stilla?!

Men jag får nog vara nöjd trots allt!
Uppskattningsvis gick det bra 90% utav tiden.
Han blev rädd för en buss som kom i en jäkla fart, men han sticker inte iväg utan skuttar omkring lite men blir inte oresonlig.
Har jag sagt till honom surar han men sköter sig, oftast räcker det med ett morrande eller liknande så lägger han av.
Ja en stund i alla fall!!

Han gillar inte när jag bestämmer och han motsätter sig korrigeringarna, han surar, lägger öronen bakåt och ibland kommer det hot.
"Nuuu biter jag dig matte! Eller kanske ska jag gå in i dig!"

De flesta anser att man aldrig ska slå en häst.
Men!! I detta sammanhang, med denna häst finns undantag!

Att ha en Gulliver i ansiktet, hotandes att bita eller kicka till när det inte passar honom är inte optimalt. Då går det inte be honom snällt utan då är det PANG!! BOM!! Ett rapp på bogen av grimskaftet en kaputilation från Gulliver och allt är bra.
Inget tjaffs, inga långa diskussioner....

Han vet så väl vart gränserna går, vad han får och inte får.
ÄNDÅ fortsätter han att testa, testa, testa!
Han går och pillar, drar i min jacka, hugger efter gräset i kanten, sätter fart efter Rex, mitt tålamod är långt och jag varnar.
Sen smäller det!!


Jag älskar honom och han är underbar på många sätt men ibland får det vara nog med tramset!
Mera promenader står på schemat!!


Nu till dagens bild skörd!

Mitt nya trespann!!
Herrn, Rex och Sigge.

Kul kul kul att dra rockarden tycker Gubben!

En presenning har fastnat i ett träd i kohagen,
MYCKET intressant!

Öronen åker framåt lite när han får syn på grannens ston!
Men åker snart bakåt igen....

.... när en tjurig Gullet som fått ge efter på sina dumheter!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar