onsdag 16 november 2011

Onsdagens övningar...

och prövningar!

Idag hade jag först tänkt att köra Herrn och sedan öva på körningen med Gulliver.
Men när jag skulle hämta Herrn kom Gulliver istället och tyckte det var hans tur nu, han har vilat i två dagar så nu fick det vara nog med den saken tyckte han!

Djuren här hemma vet inte vad de heter, när jag ropar på Rex kommer Gulliver och katterna!När jag ropar på Shaquille kommer Gulliver och katterna, när jag ropar på Gulliver... Ja då kommer kanske Gulliver och katterna.
Ja det är tydligt vilka här som tycker matte är värd att lyssna på!


Duktig pojke som kommer när matte ropar.

Gullet har snyggat till sin fläta!

Idag blev det som sagt körövning och det gick väldigt bra. Det var lugnt och fint hela tiden när vi övade med rockarden.
Tömkörde honom över skacklarna, backade in honom emellan, lyfte upp vagnen, väldigt oförsiktigt!!
Den puttade honom i baken, den duttade honom på magen och var allmänt stökig, ja vagnen alltså.
Gullet började gå iväg ett par gånger men lyssnade jättebra och stannade igen när jag bad honom.
Hela tiden står jag bakom honom. Jag backar in honom vid skacklarna "via tömmarna", när jag har honom i grimma och står "framme hos" honom är det precis som om jag distraherar honom!
Detta går mycket bättre! Inget bitande, inget tjafs, mycket beröm och godis när han är duktig!

Vi övade kanske en halvtimma och sedan blev det lite tömkörning i skogen.
Här gick det inte lika galant!

Gulliver ville inte alls gå åt det hållet jag hade bestämt utan tjurar och tjaffsar, vänder på en
5-öring, studsar ett par steg och är alltså på väg hem igen!
Jag blir tillslut riktigt förbaskad och han ger med sig och gör som planerat! Då går det super igen!

Tills jag utmanar honom lite genom att på hemvägen vända honom och gå åt andra hållet, göra mycket halter och vara lite "tråkig", inte kul sa Gulliver men det gick bra!
Han lyssnar bättre nuförtiden tycker jag! Ofta räcker det med ett morrande och en argare, surare ton så skärper han till sig faktiskt! Ibland får jag bli arg och höja rösten ordentligt men det är mer och mer sällan.

Hålla på att trassla för trasslandets skull är inget som går hem hos mig!
Det är sällan han är rädd eller orolig när han håller på såhär, det är mer en fråga om vad han vill. Han vill ha sin vilja igenom och jag med!
Än så länge har han inte släpat mig hem!


Nya offer!!
Snöpinnar!

Förut var det brevlådor och soptunnor som skulle öppnas på vägen, nu är det snöpinnar som ska sniffas på. Häromdagen kom han på detta med soptunnorna igen, på håll såg vi en man gå ut till sin tunna, slänga i en påse och gick in igen.
När vi kom fram till tunnan så gick Gullet fram, lyfte på locket och kikar ner i tunnan!
Söt nöt!

Kanske ska tillägga att selen inte brukar vara ihop satt riktigt på det viset, men det känns som det är bra att ha bröstan på ibland med när vi tömkör!

Mycket rumpa blir det!

2 kommentarer:

  1. Fin blogg!
    Ska vi följa varann via bloglovin?
    Skriver om vardagen med ett underbart, envist tävlingssto :)

    SvaraRadera
  2. Hej! Det skulle vara väldigt snällt om du tog dig tid och tipsade mig vad jag skulle kunna blogga om. Just nu har jag noll idéer :(

    SvaraRadera