torsdag 27 oktober 2011

Nät och tömmar!

Idag var det tömkörning på schemat!
Tänkte jag skulle pröva detta på ridbanan idag, vi brukar ju hålla till i skogen annars!

Visste inte riktigt hur det skulle gå men det gick super!
Gullet var jätteduktig, lyssnade bra och jobbade på som den arbetshäst han är!
Höll traven fint på volterna och var bara sådär toppen hela tiden.
Vi försökte få till galopper men det var svårt!

Det får bli att jobba på galopperna och formen!
Men Gullet skötte sig kanon hela tiden!

Jag har haft lite bekymmer med utfodringen av killarna, jag hade tänkt fritillgång för Herrn behöver MYCKET mat!
Men Gulliver behöver det inte!

Vad gör man?!

Jo man hänger upp ett stort hönät i hagen så grabbarna har att pilla med, det kallas visst "begränsad fri tillgång".
Jag fyller nätet med hö och sedan hängs det ut i hagen, i början stog de vid hönätet HELA dagarna, men nu när det gått ett tag kan de gå därifrån, till och med Gulliver!


Det verkar fungera riktigt bra!
De har sysselsättning och pillar sakta i sig maten så som hästar är gjorda för att äta.
Vi får se om Gulliver kan tappa några kilon och Herrn behålla sina!

Jag har köpt mina nät här!
Där finns mera information om näten och tanken bakom!


1 kommentar:

  1. Vilken fin häst du har!

    Kika gärna in på vår blogg, kanske lämna en kommentar också, då skulle vi bli superglada!:)
    /Erica & Julia - ponnysoryttare ♥

    SvaraRadera