tisdag 4 oktober 2011

Sammanfattning...

Ska försöka skriva ett inlägg där det låter som jag inte misshandlar min häst!

Igår fick det bli ridning igen, ena delen utav hagen var avstängd eftersom vi eldade lite ris där dagen innan. Så jag passade på att göra den avstängda delen till ridbana!
Bra idé tyckte jag, kass idé tyckte Gulliver!

"Varför, varför, varför ska jag springa runt i ring och göra som du säger när jag kan stå och vila tillsammans med Herrn?"
Ja det var nog den stora frågan Gulliver ställde sig igår. Det gick fint på volten i skritt saktade in då vi passerade Herrn men inget trassel, prövade i trav och samma "problem" uppstod i hagen som på ridbanan.
På ett ställe på volten börjar han trassla, ställer sig på sidan, studsar och hoppar, drar iväg och blir allmänt bråkig. Jag var bra nära att åka av ett par gånger!
Då är Gullet stark och matte blir sur!
Gick bra på första volten i trav och sedan travade iväg till ett annat ställe i hagen för att göra samma sak där, i ordets rätta bemärkelse!
Bråk och trassel på ett ställe där med!

Då är jag ganska glad att jag har pisken med mig faktiskt!! Snabbt kan jag tala om att sådär gör man baske mig inte Gulliver!!! Vikt och skänkel hjälper föga på denna häst när han är på väg åt ett annat håll! En snärt på bogen när det är den som plöjer vägen i full fart åt fel håll, samma sak när det är rumpan som hoppar iväg åt fel håll!

STOPP där!

Det kanske låter som jag spöar på honom som fasen, så är det inte!
Han får en snärt när han ställer sig på tväre, galopperar på stället, piper och skriker, är på väg in bland träd, låter hemskt kanske men jag är väldigt rädd att om denna underbara häst kommer på att sådana saker fungerar så är det svårt att få ur honom! Det kan bli farligt!
Har han fått för sig en sak så är det så!
Har vi gått in på en stig en gång, ja då måste vi enligt Gulliver göra det varje gång!

Min stubin kommer bli milslång med denna häst!
Tillsägelse vid fel och mycket mycket beröm när det är rätt!


Han är en arbetsam häst, när man inte ställer krav på honom, gör man det blir han ganska så obstinat och ska diskutera det mesta och ifrågasätta allt!

Till slut gick det i alla fall bra, jag fick ett varv i trav på varje ställe, det var inte vackert men han lyssnade!
Vi knallade ut ut hagen och varvade ner och blev sams på en härlig ridtur med en del galopp ute i naturen!

Idag blev det tömkörning en sväng ute i skog och mark!
Planerar att pröva tömkörningen på banan en dag, kanske över lite bommar och ett litet hinder!
OM vi får till styrningen på bana vill säga! Kan vara lättare sagt än gjort!

Idag när jag kom hem var Gullet utan grimma!!
Frågan är vart han har lagt den!?
Tur att matte har nya fina grimmor på G till grabbarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar