torsdag 8 mars 2012

Mailet!

Jag har vid vissa tillfällen mailat en tjej som är duktig på hästhantering, hon och hennes man har en "kursgård" inte allt för långt från mig!
De utbildar både hästar och människor, både i hantering, trickträning och akademisk ridning.
Som sagt har jag kontaktat henne när jag stött på problem med Gullet och fått bra tips och idéer!
Det är alltid intressant att få lite olika tankar och tips, speciellt från dem som har väldigt mycket mera kunskap och erfarenhet än mig.
Jag kommer absolut försöka komma iväg på kurs hos dem!

Såhär svarade hon på filmen jag lade ut häromdagen:

"Hej Filippa!
Tack för din film.
Vilken jätte fin häst du har! Och underbar hage som han gick i!
Hästen på filmen är inte dominant. (Det kan vara skönt att veta).
Han är alltså inte ute efter att bestämma, utan fogar sig gärna efter dig.
Men han är outbildad...
Varje gång du hanterar honom behöver du vara säker på att hästen förstår dig i alla
avseenden. 
När jag såg er på filmen såg jag en häst som "lärt sig" att bitas. Han nafsade efter dig, du gav han 
lite uppmärksamhet som svar och sedan klappade honom. Beteendet blev än mer befäst. Det du behöver 
tänka på är att aldrig någonsin släppa in hästen i din zon. Så när han kastar med huvudet mot dig, korrigera! 
I det här fallet får du gärna slå till honom på nosen eller ganachen när han kastar med huvudet mot dig. Men kom ihåg att återgå till det lugna fina kroppsspråk jag såg att du hade i filmen, så fort han tar bort huvudet igen. 
När du försökte flytta bogen på honom i filmen, fick du också där ett litet försiktigt motsvar av din häst. Han lyfte sitt framben. Det du kan tänka på där är att du alltid har grimma och grimskaft på din häst när du tränar med 
honom, så att du vet att du kan få igenom det du önskar. Så du inte behöver nöja dig med mindre för att han protesterar för då har du åter igen förstärkt hans beteende.

Mina 3 tips!
1. Absolut inget godis alls på minst en månad. Inte ens i krubban. Han kan äta Hö/Hösilage, det räcker.
2. Ta alltid grimma på din häst så fort han är nära under en månads tid, så att du alltid kan förstärka och få igenom det du säger till din häst. Så även om du bara går ut i hagen en sväng, sätt direkt på grimma och grimskaft.
3. Motionera honom, kör han, Rid honom, tömkör, gå promenad. Lasta och åk någonstans. Ju mer du aktiverar honom med varierad träning. Desto fortare kommer han att lugna sig.

Lycka till!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar