måndag 5 mars 2012

Uppfostran 2.0!!

Ingen ny, men dock uppdaterad version.

Nu sätter matte ner foten. På riktigt!!!
Visst har jag tänkt mig förut att "nu är det nog!".
Men har jag visat Gullet det?
Det är tydligt att jag inte har gjort det, inte ordentligt, inte så han har förstått.

Vilket det än är, dominans, lek eller gamla sår som gör att han beter sig såhär så finns det ingen ursäkt, det är inte ok!
Nu är det NOG!!!

Matte har börjat en hård regim för Gulliver och han vet inte riktigt hur han ska ställa sig till detta än.

När matte kommer med mat, så får man inte som förut kasta sig i påsarna utan man måste stanna på flera meters avstånd!
FLERA METER!?
Förstår ni vad svårt det är när man är hungrig och det finns en risk att gamlingen kommer först!!

Men Gulliver har fattat vinken, ikväll stannade han på cirka 3 meters avstånd bara genom att jag ryckte lite irriterat med armbågen när han tänkte tanken på att komma för nära.
Han stod en bit bort med spetsade öron och hade fullt fokus på mig, inga sura miner och då lämnar jag snart maten till Gulliver. Backar dock inte från maten utan kliver över den och knallar iväg.

Det är ungefär det avståndet som gäller just nu! Framför allt i matsituationen.
Han får gärna komma närmare men då får han också sköta sig också.

Hittills har det fungerat bra, han har börjat acceptera hela matgrejen så jag hoppas det fortsätter så.
Jag försöker vara lugn och tydlig.
Inte massa tjaffsande utan lyssnar han inte så får han reda på vad jag tycker om det, snabbt!!

Önska oss lycka till!!






3 kommentarer:

  1. Det låter spännande, kul att det började fungera så snabbt i alla fall :-) Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Lotta Andersson06 mars, 2012 11:20

    Lycka Till! Det kommer gå jättebra!

    SvaraRadera
  3. Go Filippa, go Filippa! ;)

    SvaraRadera