torsdag 29 december 2011

Funderingar!

Mina killar går på lösdrift med fritillgång på hösilage som de har i hönät.
Jag får hem balar som väger cirka 440 kg. En sådan bal äter killarna upp på 7 dagar! En vecka!!! 
Det innebär att de äter cirka 30 kilo om dagen!
Verkar det vettigt eller?!!
Nej, inte någonstans!!

Jag hade tyckt det varit okej om det var 25-30 minusgrader, de går ju ändå ute 24 timmar om dygnet.
Men med denna vintern är det inte vettigt att de äter 30 kilo var om dagen!!
Speciellt inte Gulliver! Han behöver inte ens hälften vad det ser ut som på den magen!

Nu är det slut på sötbrödsdagarna!

Måste bli lite klurig nu!
Gullet behöver mindre ranson och Herrn ska få i sig så mycket som möjligt.

Får pröva mig på lite olika lösningar.
Men 440 kilo i veckan fungerar inte! Det står helt klart....





1 kommentar:

  1. Sätt på honom munkorgen en del av dagen. Blir mycket svårare att peta i sig höt då. De är jag göra på våran lille, funkar finfint och han har ett bra hull för att vara shettis =)

    SvaraRadera