lördag 3 december 2011

Träning!

I eftermiddags var det dags för mig och Gulliver att knalla ner till ridbanan!
Lektion för L-M väntade!

Det gick nog ganska bra överlag.
Vi började med lite ridvägar och serpentiner.
Han fuskar som tusan i hörnen, lyssnar inte på min skänkel när jag vill ha ut honom i kanten, vi har svårt att få till "svängarna" på ett fint sätt! Gullet genar och jag har svårt att stoppa honom i sidorna så han liksom glider iväg.

I vänster galopp blir han lite tjurig i fattningen, han vill inte riktigt och lägger jag till pisken kommer det en bakutspark som svar!
Men det gick bra till slut och han orkade hålla vänstergaloppen ett par varv. Duktiga killen!
Vi hoppade ett litet kryss med och det gick väl sådär. Jag vacklar, blir feg och Gullet håller med mig!
Mer behöver vi inte säga!

Han skötte sig bra, även om han tjaffsar med mig om vägval på banan, han lyssnar inte på skänklarna eller vikten och han blir stark.

Jag då?
Jo jag är en exceptionellt duktig ryttare, välbalanserad med små fina hjälper och en mjuk hand! NOT!!!
Jag har allt annat än bra balans och jag känner mig klumpig på nått vis!
Känns inte som jag får ordning på mig riktigt!

Mycket att jobba på!

Jag rider Gulliver på antingen ett rakt tränsbett, tredelat sweet iron eller hackamore och jag tycker det har fungerat bra.
Men på banan, när vi kommer till lite "finlir" på ett annat sätt då blir det mycket tjat och gnat.
Fick låna ett stångbett idag att pröva på Gullet. Men jag är splittrad.
Det råder stora delade meningar om bett och speciellt de lite skarpare betten.

Jag tänker och funderar både en och två gånger vilket jag tycker man ska göra innan man betslar upp!

I morgon sådär dagen efter får det bli något lättare tror jag, kanske tömkörning?
En sak vet jag med säkerhet!
Det blir inte promenad! Alldeles för ansträngande för oss båda!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar