torsdag 16 februari 2012

Dunken!

En del utav problemet vi har Gulliver och jag beor på att jag inte är konsekvent och jag är medveten om det problemet.
Jag har prövat flera olika "metoder" nu för att han ska sluta med bitandet, jag läser olika teorier och hoppas de ska lösa det hela.
Det sättet som verkar fungera ganska bra och som jag prövat på i omgångar är att flytta undan honom när han bits. Bort med framdelen och ansiktet från mig, helt lugnt petar jag bort honom. Ett steg räcker!
När han accepterat flyttningen fortsätter vi.

Detta är ett enkelt och fredligt sätt utan kommandon och ord som behöver sägas. Inget bråkande, bara två ben som ska flyttas! Enkelt!
Nu håller vi oss till det, och för att bygga upp hans självförtroende, fokus och lydnad kör vi klickerträning/trick och mycket motion så får vi se vart vi står om en månad!

Jag har också tagit kontakt med ett par i närheten som är duktiga på hästhantering, trickträning och akademiskt mm. Troligen blir det kurs hos dem framöver!




Idag blev det ingen motion däremot. Det blev tänkande och klurande istället!
Plocka upp pisken, putta bollen, kliva upp på pallen och sedan hittade Gulliver lite eget material häromdagen!
Dunken!
Så nu tränar vi med den med, plocka upp den i handtaget, mycket viktigt!
Att lyfta i korken eller på andra kreativa ställen räknas inte!

Sen tränar vi på att hämta hinkarna i hagen, grabbarna får varsin hink med lite gott i, det är för Herrns skull, han har lucern, olja och glukosamin i sin, Gulliver har lite lite lucern. Mest för att han också ska få en hink!

I alla fall så står ju hinkarna sedan kvar i hagen och ser skräpiga ut!
Men nu tränar jag Gullet till att gå och hämta dem, vi har kommit så långt att han går fram till hinken, plockar upp den och jag tar emot den.

Det gick bra idag, igår var en riktigt skitdag däremot!
Men nu har jag en plan! SOM SKA HÅLLAS!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar