tisdag 28 februari 2012

Förmiddagens upptåg!

Idag på förmiddagen har jag varit ute med Shaquille i det underbara vädret!
Just nu har vi 9 + i på skuggsidan utav huset, helt fantastiskt skönt!

Det blev tömkörning idag, mest rakt upp och ner.
Ingen skog, inga stora kliv utan jag fokuserade på form och bjudning framåt.
Spände in honom lite efter en stund så vi får lite bättre effekt och ge honom ett bättre stöd.
Han håller formen lite bättre och han jobbar nedåt framåt på ett annat sätt.
Det är inte alltid jag spänner in honom heller men det händer ibland.
Jag spänner inte in honom när vi knallar rundor i skogen utan då får han jobba fritt på långa tömmar, men idag höll vi oss på plan mark och då fick han allt jobba lite.

Tog inga bilder idag utan jag har egenhändigt ritat istället!!

Tömsättningen.
Vi började med tömmarna i de fasta ringarna inga konstigheter där, när vi sedan gått en stund och han fått komma igång så spände jag in honom som bild nr 2 visar. 
Herrn tömkör jag på ett vanligt rakt tränsbett.
Det tycker jag är speciellt viktigt när jag spänner in honom, då använder jag inte tvådelat.
Det tvådelade trycker upp i gommen på honom i och med tömtagen, och det ger motsatt effekt från det jag vill ha!
Hur ska han bekvämt kunna söka sig framåt om han har ett bett som petar honom i gommen?

Snart slappnar han av fint och söker sig nedåt framåt utan att jag behöver ge honom särskilt mycket stöd i tömmen.
Det gick bra idag och nu går farbrorn näck ute i solen!

Snart är det Gullets tur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar