fredag 10 februari 2012

Idag!

Fredag!! Skönt! Eller?
Mig spelar det ingen större roll faktiskt, ska iväg och jobba om ett par timmar och tillbringa helgen på min arbetsplats, men det får gå det också!
Till dagens motion av grabbarna.
Herrn blev tömkörd idag, han verkar tycka det är vettigare än att promenera.
Vi travade ett par steg idag med och det gick kalas!
Jag fick kubba på ganska bra för att hänga på honom!!


Herrn i skogen! Med Rex i försprång! 

Fortsatte sedan med Gulliver, idag tränade vi från marken och kollade in "bollen" (pilatesboll).
Lade fram en pall som han skulle knalla upp på, han kollade in bollen och sedan grejsade jag med den över hela honom. Det gick jättebra och han brydde sig inte särskilt mycket om vare sig bollen eller pallen. 


Uppe på pallen!

Vi prövade även på lite promenad och longering.
Det gick väl sådär. Själva promenerandet gick bra men longeringen är svårare. 
Han kan knalla på lungt och fint i början, snart börjar han trassla, drar i grimskaftet, lägger öronen bakåt, surar, vänder sig innåt och hugger i luften och går på, manar man då ut honom från mitten igen och ut på volten så KAN det gå bra, eller så ställer han sig där, i försök att kasta sig utåt, piper, hoppar omkring, galopperar, sparkar bakut, reser sig!
Ja det hinns med mycket på ett par sekunder, ibland går han omkull i tumultet!

Kanske är det dumt att mana på honom, men samtidigt kan jag ju inte sluta när han börjar hoppa omkring, även om det är så att han är osäker i longeringen, så är han inte dummare än att han förstår att han kan komma undan. Men så fort han slutar hoppa omkring och börjar gå igen så är jag nöjd och han får pausa.

Men när han gett upp trasslandet går det riktigt bra, tills man ber honom att byta varv, då börjar vi om från början!
Han skyddar sin högra sida mer än den vänstra verkar det som, eller om det är hela bakdelen, mage och alltihopa han skyddar. 

När vi var färdiga och fått lite lugn i båda varven slutade vi och grejade med pallen och bollen.
Masserade och borstade, allting väldigt lungt och metodiskt.
Ibland står han helt avslappnat och ser ut att mysa, sen helt plötsligt kommer det stora huvudet med den stora munnen och försöker bita mig i jackan, eller hugga mig i benet!

Nej nej säger Gullet, så lätt ger jag mig inte.
Inte idag!

1 kommentar: