tisdag 31 juli 2012

Freemax!

Kanske är det dags att skriva ett utlåtande om sadeln jag köpte för ett par månader sedan?

Mitt första intryck var att den är otroligt lätt!
Absolut ingen nackdel för min del, tvärtom.
De flesta delar på sadeln är utbytbara och sitter ihop ned kardborre.
Här blev jag lite skeptiskt får jag erkänna, kardborre?

Men när man kommer upp i sadeln är den otroligt bekväm och man sitter väldigt bra i den, både på längre turer i skogen och på banan.
Har haft den på båda killarna och båda två gillar den och den ligger bra på båda två!
Det finns ett koppjärn i sadeln som går att ta bort eller bytas ut mot andra vidder.

Nackdelen för min del är att jag får lite dåligt stöd vid knäna och kanar gärna fram i stolsits, men samtidigt har jag fått det i alla sadlar jag suttit i!
Så det beror nog snarare på mig!!!

För min del, för min ridning en helt klart godkänd budgetsadel!! 

Nu har jag haft två olika typer utav bomlösasadlar och jag har svårt att tänka mig att byta tillbaka till "vanlig" sadel!
Efter att ha ridit mycket bomlöst så hoppade jag för en tid sedan upp i Herrns "vanliga".
Otroligt obekvämt!!! Var min första tanke då!

Jag kände inte alls Herrns bakdel och det kändes väldigt mycket som jag satt uppe på honom! 
Ingen känsla alls.
Att man kommer närmare hästen och är mer med i hästens rörelser i bomlösasadlar läste jag mycket innan jag köpte en men aldrig något jag känt egentligen, förens jag satte mig i en vanlig sadel igen!! 






5 kommentarer:

  1. Låter intressant. =) Förresten, det finns säkert en sadelmakare som kan fixa större knästöd åt dig på ett snyggt sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är kanske inte omöjligt!!
      Hur går det med bygget? =)

      Radera
    2. Det går bra! Vi är på slutspurten med målandet nu. Skönt! =)

      Radera
  2. Läser lite bakåt i tiden här:) Sitter på jobbet och det är lugnt skall jag väl tillägga.

    På min bomlösa finns det små knästöd, inte mycket till stöd, men de är fästa med karborre:o på den undre kåpan, kanske en sådan lösning hade funkat?

    Jag gillade inte att galoppera i den sadeln innan pga det dåliga stödet. Första gången trodde jag att jag skulle åka av i sidled. Vi var då ganska gröna både jag och Vilda.

    Upptäckte först igår att det fungerar alldeles utmärkt att galoppera och skönt var det med(tre år senare;))

    Jag satt också i stolsits tidigare men det har blivit bättre. Har dock ridit mest i den vanliga allroundsadeln, särskilt i terrängen, så jag vet inte hur mycket stödet gör att man sitter bättre eller om man med en bättre sits inte behöver stödet. Svårt det där.

    Från en som har alltifrån en perfekt sits;)

    SvaraRadera
  3. Har samma sadel jag på min arab :) & kan också hålla med om att den är super bekväm, får bara ont i häcken av andra sadlar, och sitter i stol sits i andra, men i denna hamnar jag rätt, och är mjuk att rida i alla gångarter tycker jag :)

    SvaraRadera