tisdag 3 juli 2012

Långritt!

Det planeras långritt vid Tiveden för mig och ett par bekanta, troligen blir det bara över dagen.
Jag var sugen på att övernatta men det är nog bäst att börja med en dagstur!

På tal om långritter hittade jag denna artikel nu på morgonen!!

Det är tre ungerska ryttare som begett sig ut på långfärd, närmare 900 mil.
Från Ungern, upp till Treriksröset och tillbaka till Ungern genom Finland och Batlikum, färden beräknade att ta 8 månader!!

Men ryttarna blev stoppade i Åmål, anklagade för djurplågeri vilket ryttarna själva inte håller med om då de anser att hästarna fått tillräckligt med vila och omvårdnad.
När ekipagen stoppades hade de ungefär 600 mil KVAR att färdas!
Hur hade de sett ut efter ytterligare de milen?!

Hästarna är tillfälligt omhändertagna och ska enligt veterinärer vila 2 månader.



En utav de omhändertagna hästarna.

Ett sår, veterinärerna tror pga sadeln.
Ryttarna har själva försökt behandla hästen med blåspray. 


Konditionen på packhästen. 

Ja det är ju inga hästar jag hade satt mig på precis, framför allt inte 900 mil!!
Helt sanslöst enligt mig! 

2 kommentarer:

  1. Jag bara undrar hur man tänkte. 900 mil är väldigt långt.

    SvaraRadera