söndag 22 juli 2012

Lektionens resultat!

Idag var det dags för lektionen!!

Och såhär ett par timmar efteråt kan jag konstatera att jag är helnöjd!
Men jag tar historian från början.

Med lite nervositet i kroppen kom jag iväg till hagen för att göra i ordning Gullet, väskan packad och hjälmen på.
Vi kom iväg och allt var super otäckt denna dag!
Gräshögar, barn, kossor, bilar ja det mesta. Förutom det matte trodde skulle vara otäckt.
Den jättesmala bron precis innan vi var framme vid målet!
Nej då!! Bron var minsta problemet!!

När vi kom fram var Stine i full gång med lektion!
Gullet fick en box och jag gick ut för att kolla dem som hade lektion...

Efter en stund var det vår tur.
Gulliver gick direkt fram till Stine och försökte nypa henne på handen.
Vi började direkt träna på var min zon börjar och att Gulliver får hålla sig utanför den när han är sådär bufflig och bökig, men han kunde gärna få komma om han var "snäll".

Han förstod snabbt och lyssnade på små signaler.

Sen började vi "promenera", här trasslade jag till det och fick be Gullet och Stine om ursäkt ett par hundra gånger för att jag är trög!!!
För Gullivers del gäller det att jag vet vart vi ska och att medan vi går händer det saker, annars lessnar han och börjar hitta på eget.
Bitas, gå åt ett annat håll, plocka med sig koner, gå fram till pallen och försöka släpa med sig den osv!

Efter en stund fick jag nog till det, ja sådär lagom bra i alla fall!

Sen prövade vi på lite volter, det gick sådär bra om jag ska vara helt ärlig, Gulliver köpte inte det riktigt.

Säg att jag står framför Gullet och jag vill att han ska ut i höger varv, då visar jag med höger hand att
"Däråt ska du." Helst ska han knalla däråt redan här....
Gullet däremot tittar väldigt intresserat åt motsatt håll.
Sedan får man göra lite större signaler hela tiden med kropp och rep.
Svårt att förklara men Gullet tänkte inte gå åt något håll utan att argumentera.

Han vill gärna ifrågasätta och göra som han själv tycker är bäst, men vi är inte i det läget där det är ok, utan i den träningen vi ska fortsätta nu så är det min idé som gäller!
MEN det måste vara en bra idé också! Värd att lyssna på!

Lite trassligt, lite bråkigt men över lag är jag verkligen nöjd med lektionen vi hade idag!
Det var första gången jag och Gulliver tränade horsemanship tillsammans, på ett ställe där han aldrig varit.
Han skötte sig bra och fortsätter vi jobba så kan vi nog bli bra!
Riktigt bra om vi lär oss jobba åt samma håll!!

Kul att komma iväg tillsammans är det dessutom!
Dessutom är det roligt att få dela med sig utav en häst som Gulliver!



4 kommentarer:

  1. blir de nån mer lektion. skulle vara kul att komma ut med lillen <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir det! Har inget datum dock!
      Stine hade sådär gott om tid det närmaste, svårt att säga hur många som hinns med en eftermiddag! =D

      Radera
  2. Kul att du tränar för Stine,henne har vi träffat på Hällekis,jätteduktig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen!! Känns väldigt "på ens egen nivå" när man tränar!

      Radera