torsdag 26 januari 2012

Korsförlamning?!

Idag gav vi oss ut på tur.
Herrn, jag, Rex och rockarden.

Det gick fint och Herrn knallade på som vanligt.
Travade bitvis och på ett ställe piggnade han till riktigt och satte iväg i galopp! Pigg och glad!

Så kom vi hem, plockade bort rockarden, gick runt ladugården för att sela av och fixa till det.
Då blev Herrn plötsligt "knepig", lite vinglig, fick inte med sig bakdelen ordentligt.
Han har rört sig liknande en gång tidigare, då hade han stått ute i regn och blivit nedkyld.

Vi gick för att ta av selen och borsta av honom och lägga på täcke så han torkar ordentligt (svettig).
Snart började han skrapa med frambenen, så gör Shaquillen aldrig!!!
Misstänkte kolik och gick med honom till "toaletten" ute i hagen där han bajade direkt, det bubblar och låter i magen vilket är helt normalt för hästar.
Hoppades att det hela skulle släppa nu när han "gjort ifrån sig" så jag lämnade honom i hagen.
Men märkte snart att det inte alls verkade släppa, han gick stappligt och väldigt stelt, han var inte som vanligt.

Försökte under hela tiden få tag på våran veterinär vilket är lättare sagt än gjort ibland!!
Vi gick en promenad, och när han kommer igång går det riktigt bra, lite kortare steg än vanligt men det ser ok ut när han går.
Det är när han stått stilla en liten stund han verkar ha svårt att sätta igång igen!
Får inte med sig bakbenen.

Han äter dock och verkar för övrigt må som vanligt, om man nu kan säga så.
Han åt glatt sitt "jox" och höet. Sörplade i sig lite vatten.

Veterinären kommer och tittar på honom i morgon om inget förändrats och vi håller kontakt under dagen.

Jag misstänker korsförlamning, han gick hårdare idag än vad han gjort på ett par dagar och jag tycker tecknen lutar däråt.
Jag hoppas verkligen att han reder ut detta!!

Försökt läsa mig till information här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar