fredag 27 januari 2012

Veterinären var här!

Både under gårdagens kväll, natten och idag blev Herrn lite bättre hela tiden.
Inte riktigt så stel och knepig i bakdelen.


Såhär såg han ut igår när han skulle ut i hagen!

I eftermiddags kom i alla fall veterinären, mest för min egen skulle eftersom Herrn nästan var som vanligt när hon kom.
Hon kände i alla fall igenom honom och konstaterade att han var spänd och öm i korset men också vänster knä (känt sedan gammalt).
Vi gick ut på grusvägen för att kolla honom i rörelse.
Han var något stel men rörde sig riktigt bra trots det, även i traven, bättre i traven tyckte veterinären! Jag hade något svårt att se detta eftersom jag hade fullt upp att springa!

"Är han broddad?" Frågar veterinären när vi börjar gå.
"Jajamän!" Sa jag.
"Har du brodd?" Frågar hon mig. 
"Öhh nääj!" Svarade jag.

Veterinären bara fnittra! Schyst!
Vi konstaterade att det var hyffsat halt!

Sen ville hon göra böjprov i bak. Då blev jag något nervös, han KOMMER att markera!!
Men icke!! Ingenting! Helt utan anmärkning, förutom stelheten då. Men ingen hälta!

Hon skrev i alla fall ut Metacam han ska få nu i 10 dagar framåt för att hjälpa honom med ömheten och den troliga muskelinflammationen korset. 
Visst kunde vi tagit blodprov för att se om det var korsförlamning, men både veterinär och jag tyckte vi kunde spara de pengarna och medicinera honom för muskelvärken istället eftersom det mesta redan släppt.
Diagnosen blev trolig överansträngning / lindrig korsförlamning, kan även komma från ny skoning och gamla skador i en härlig kombination! Härligt diffust!
Men han är bättre och still going strong!!
Älskade Gubben!!

För övrigt tyckte hon Herrn var fin! Hon tyckte han såg fräschare ut nu än när jag köpte honom!
Fin i hull och muskler, mjuk och fin i leder (trots dagens diagnos!) och att han såg pigg och välmående ut.
Känns skönt att all kärlek och arbete man lägger ner gör skillnad!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar